1. PENGENALAN
Mengikut
kamus pelajar edisi kedua, pengurusan bermaksud perbuatan atau hal mengurus
sesuatu seperti syarikat, badan perniagaan dan lain-lain dan mengikut kamus
dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan,
mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang pelbagai hal. Pengurusan murid
terbahagi kepada beberapa komponen iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring.
2. ISI PENTING
Bimbingan
ialah proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada
kehidupan mereka. Dalam konsep pendidikan merupakan keseluruhan perancangan
aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai
kejayaan dalam pendidikan mereka. Bimbingan diberi kepada individu untuk
membuat pilihan dan penyesuaian yang bijak. Ciri-ciri bimbingan adalah
bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang, proses untuk membantu individu
atau kumpulan, bimbingan diberikan kepada individu yang memerlukan untuk
memecahkan permasalahan yang dihadapinya serta bimbingan juga tidak memaksa seseorang
itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu
mengikut arah yang sesuai dengannya.
Seterusnya,
penasihatan adalah menasihati individu atau kumpulan dan mengikut kamus dewan,
nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan
atau menganjurkan kepada seseorang pelbagai hal. Ciri-ciri penasihatan adalah
berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpu kepada diri
individu yang bermasalah, lebih kepada berbentuk arahan atau suruhan daripada
seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain dan memberi nasihat
adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nsihat itu
meninggalkan kesan. Contoh orang yang berautoriti ini adalah lebih
berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan.
Terdapat
lima fasa dalam proses bimbingan dan penasihatan. Fasa pertama iaitu fasa
kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam fasa ini, pihak
pengurusan seolah terlebih dahulu perlu menerima konsep ini dan penekanan harus
diberikan kepada guru yang mengajar pelajar tersebut kerana mereka lebih rapat
dan arif mengenai peljar tersebut berbanding guru yang tidak mengajar pelajar
tersebut. Pada fasa kedua iaitu fasa menguasai kemahiran-kemahiran asas
bimbingan dan penasihatan, proses mengenali pelajar, semua guru hendaklah
dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan
melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Penguasaan kemahiran-kemahiran asas
boleh dijalankan secara berperingkat dan merupakan asas menjadi guru pembimbing
yang berkesan dan pada fasa ke-3 iaitu proses mengenali pelajar. Pada tahap
ini, guru-guru dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh
mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan penasihatan.
Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan mengumpul
maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik
ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala pemeringkatan,
teknik autobiografi dan rekod kesihatan. Fasa ke-4 adalah proses membimbing
pelajar dan secara khususnya, pelajar akan dibimbing melalui tiga cara iaitu
menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara kelompok dan juga
konsultansi yang melibatkan ibu bapa. Pada fasa terakhir iaitu fasa analisis
penilaian dan fasa ini melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan
penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil pelajar
dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya
dibimbing.
Selain
itu, mentoring ialah proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara
profesional dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu.
Mentoring melibatkan mentor dan mentee dan mentoring juga mengambarkan wujudnya
perhubungan berterusan antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan
individu (mentee) bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee. Dalam
konteks pendidikan, mentoring adalah gabungan melatih (coaching), kauseling, dan
penilaian mentor untuk membantu mantee mendalami perkembangan professional.
Ciri-ciri mentoring adalah mementingkan perkembangan personal dan professional
mentee yang berterusan, untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan
berlaku perkembangan positif, bertindakbalas terhadap kelebihan individu, nilai
dan keperluan mentor dan mantee, bertimbang rasa dan akur kepada kesilapan yang
sukar dielakkan serta menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.
Di
samping itu, proses mentoring adalah dengan menjalinkan hubungan, merunding
persetujuan atau perjanjian, perkembangan profesionalisme mentee dan menamatkan
hubungan. Ketika proses menjalinkan hubungan, mentor dan mentee diberikan masa
dan meningkatkan usaha supaya hubungan terjalin antara mentor dan mentee.
Kemudian, ketika proses merunding persetujuan atau perjanjian, mentor dan
mentee hendaklah mencapai persetujuan bagi mewujudkan perhubungan yang harmoni
dengan melaksanakan dan mematuhi persetujuan yang telah dipersetujui oleh
mereka. Proses perkembangan profesionalisme mentee merupakan langkah utama
mentoring kerana melibatkan fungsi dan peranan mentoring itu sendiri. Pada
proses terakhir iaitu proses menamatkan hubungan dan proses mentoring berakhir
apabila matlamatnya tercapai di mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan.
Namun begitu, dalam sesetengah kes perhubungan mentor-mentee tidak berakhir
begitu sahaja malah hubungan tersebut berkembang kepada hubungan yang lebih
kukuh dan kekal.
3. RUMUSAN
Kesimpulanya,
pengurusan penasihatan murid amatlah penting di dalam sesebuah sekolah kerana
pengurusan murid memainkan peranan yang penting dalam membantu peljar
menyelesaikan masalah mereka jika masalah tersebut menggangu pelajaran mereka.
Setiap guru hendaklah mempunyai kemahiran asas dalam kaunseling agar guru
tersebut dapat membantu pelajar menyelesaikan masalah mahupun meluahkan masalah
mereka. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya pengurusan penasihatan murid
dalam persekitaran sekolah.
4. RUJUKAN
Bali, N., & Othman, M. (2017, September 1). Keterlibatan
dan kompetensi kaunseling multibudaya guru bimbangan dan kauseling sekolah
terhadap murid berkeperluan khas. Retrieved November 1, 2018, from
No comments:
Post a Comment