1. PENGENALAN
Pada zaman dahulu, lima hingga enam pelajar
duduk di bawah sebatang pokok besar dan
mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah. Sekarang,
sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Selain
itu, padang sekolah, yang digunakan juga dianggap sebagai bilik darjah. Pada
dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja
palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga
puluh pelajar dalam satu-satu kelas. Menurut Marland 1975, suasana fizikal
dalam bilik darjah mungkin merupakan kawan atau musuh dalam pembelajaran.
Terdapat empat jenis bilik darjah iaitu bilik darjah tradisi, bilik darjah KBSR
dan KBSM, bilik darjah Mata Pelajaran Khas (KBSM) dan bilik darjah terbuka.
2. ISI PENTING
Tiga isi penting yang dapat diperolehi daripada
topik ini ialah penyusunan bilik darjah, interaksi dalam bilik darjah dan juga
iklim bilik darjah.
PENYUSUNAN BILIK DARJAH |
1.1
Penyusunan bilik darjah
·
penyusunan bilik darjah amat penting kerana
mampu menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran.
·
Menurut Sharifah Alwiah Alsagof (1986: 44),
persekitaran bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber
pengajaran guru.
·
Tempat duduk pelajar tidak boleh diubah bagi
mengelakkan berlakunya kekeliruan dalam kalangan pelajar.
·
Meja guru pula haruslah berada di hadapan kelas
bagi memudahkan guru untuk membantu murid.
·
Penyusunan kerusi dan meja pelajar haruslah
berkait rapat dengan strategi dan pendekatan pengajaran pembelajaran (KPM
1989:9).
·
Sumber
pembelajaran dikelaskan kepada empat jenis iaitu sumber asas, sumber bukan
elektronik, sumber elektronik dan sumber yang bercorak pengalaman.
·
Alat bantu mengajar mempunyai lima tujuan utama
iaitu memberi ransangan, menjelaskan penerangan, menjimatkan masa,
mempelbagaikan kesihatan dan menyeronokkan pelajar.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH |
1.2
Interaksi dalam bilik darjah
·
Interaksi bermaksud satu proses saling bertindak
yang berlaku di antara sekurang-kurangnya
dua pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan
ataupun sekumpulan manusia.
·
Terdapat lima jenis interaksi bercorak lisan
iaitu interaksi sehala atau
tradisional, interaksi dua hala antara guru dan murid, interaksi dua hala
antara murid dan murid, interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan
murid dengan murid dan akhir sekali interaksi berkomputer.
·
Pembentukan interaksi dalam bilik darjah
termasuklah keadaan emosi bilik darjah, kawalan yang sempurna dan menggunakan
gaya kepimpinan yang sesuai, penggunaan kaedah kumpulan, memperbanyakkan
pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori dan juga guna kaedah
pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran.
·
Selain itu, penggunaan alat bantu mengajar
berteknologi, sikap guru yang baik dan lakukan kegiatan pemulihan bagi pelajar
yang bermasalah.
IKLIM BILIK DARJAH |
1.3
Iklim bilik darjah
·
Suasana bilik darjah yang kndusif penting bagi
mewujudkan P & P yang berkesan.
·
Terbahagi kepada tiga iaitu suasana sosial,
suasana fizikal dan suasana emosi.
·
Perancangan dan penyusunan bagi susunan fizikal
bilik darjah melibatkan mengorganisasi, merancang, penggunaan ABM, APB, kerusi,
meja, papan putih dan sebagainya.
·
Bagi suasana sosial bilik darjah pula, guru
mengkaji melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri (teknik untuk mencari
dan menunjukkan perhubungan indivdu dengan pelajar).
·
Suasana emosi bilik darjah adalah lebih penting
daripada suasana fizikal dan sosial.
·
Suara yang digunakan haruslah jelas, kelucuan
dilakukan bagi mengurangkan ketegangan, penggunaan pujian terhadap murid,
menggunakan kawalan jenis positif dan negatif, akhir sekali kepimpinan dan
kaedah mengajar.
3. RUMUSAN
Kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah
adalah berkait rapat dengan penyusunan bilik darjah, interaksi dalam bilik
darjah dan iklim bilik darjah. Penyusunan meja pelajar dalam bilik darjah tidak
boleh diubah- ubah untuk mengelakkan kekeliruan. Alat bantu mengajar
berteknologi juga harus digunapakai dalam kelas dan guru haruslah mempunyai
suara yang jelas bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Suasana
P&P yang demokratik pula akan menggalakkan pelajar untuk bekerjasama antara
satu sama lain. Hal ini akan mampu membuatkan pelajar mendapat input secara
maksimum.
4. RUJUKAN
Faten Munerah binti Mohamad Ariffin, Siti Aliah
Munirah Bt Ngami, Nurul Asleeza Bt Ramlee dan Fymila Jessica Nandoh. (2015). Strategi Mengurus Bilik Darjah.
[Slaid
pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/jesycanandoh/kps-powerpoint-strategi-mengurus-bilik-darjah
No comments:
Post a Comment