bilik darjah abad 21 |
PENDAHULUAN
Pengurusan bilik darjah bermaksud proses yang
melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan
interaksi antara murid. Bilik darjah juga merupakan persekitaran pembelajaran
yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran. Pengurusan
bilik darjah terbahagi kepada beberapa faktor iaitu aktiviti pengajaran
berkumpulan, aktiviti pengajaran individu, pusat pembelajaran, pengurusan
sumber dan juga penyediaan bahan.
AKTIVITI PENGAJARAN BERKUMPULAN
- Merupakan kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan
aktiviti dalam kumpulan.
- Pengkelasan murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan dan minat.
- Murid dikelompokkan dalam kumpulan sama ada mengikut kebolehan atau
berbeza kebolehan.
TUJUAN PENGAJARAN BERKUMPULAN
- Memudahkan guru membimbing murid
melalui pengajaran secara berkumpulan dapat
memudahkan guru membimbing murid secara dekat. Apabila di dalam kumpulan, guru
dapat melihat murid yang cerdas dan yang sebaliknya jadi guru dapat membantu
pelajar tersebut dengan lebih mudah di dalam kumpulan yang lebih kecil.
- Menggalakkan penglibatan aktif
Melalui pengajaran dalam berkumpulan dapat menggalakkaan penglibatan
murid secara aktif di dalam kumpulan dengan memberikan bantuan secara sumbangan
melalui idea-idea untuk tugasan yang diberikan.
- Kerjasama antara murid
Kerjasama antara murid dalam dilihat dengan lebih jelas dengan adanya
tugasan secara berkumpulan.
- Memupuk rasa tanggungjawab
Rasa tanggungjawab dapat dipupuk dalam diri setiap murid melalui
pengajaran secara berkumpulan kerana setiap murid perlu melibatkan diri dalam
aktiviti yang diadakan.
- Murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah
Pengajaran berkumpulan selalunya dibuat untuk pelajar yang cerdas untuk
membantu murid yang lebih lemah untuk sama-sama belajar dan meningkatkan
prestasi diri kerana rakan adalah pengaruh yang paling kuat daripada guru.
- Guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan
Melalui kumpulan berdasarkan kemampuan pelajar yang sama, guru dapat
memberi tumpuan kepada murid yang lebih lemah berbanding kumpulan pelajar yang
lebih cerdas serta guru dapat membimbing lebih kumpulan yang memerlukan.
AKTIVITI PENGAJARAN INDIVIDU
Setiap murid memiliki perbezaan dari segi
kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat jadi setiap murid berhak
untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan secara menyeluruh.
Pelbagai cara boleh diambil oleh guru untuk membantu proses pembelajaran secara
individu ini iaitu mengajar dengan cara perseorangan bagi melihat sendiri
peningkatan murid dari masa ke semasa. Peranan guru ialah guru harus memerhati
murid seperti kemahian bertutur, membaca, menulis, mengira dan menyelesaikan
bahan. Pengawasan yang bauik oleh guru dapat meningkatkan potensi setiap
pelajar
PUSAT PEMBELAJARAN
Apakah
pusat pembelajaran?
Pusat
pembelajaran merupakan ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi
Pelbagai
bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan murid. Ia diwujudkan untuk
menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak
formal.
Apakah
fungsi pusat pembelajaran?
Fungsi
pusat pembelajaran adalah menyediakan ruang, peluan dan bahan kepada murid
menggunakan lebih daripada stu deria di dalam sesi pembelajaran. Pusat
pembelajaran juga adalah tempat dimana guru dapat melaksanakan aktiviti
pengajaran dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan serta
tempat bagi mempamerkan hasil kerja murid bagi mebina kreativiti dan keyakinan
murid.
BAHAN PENGAJARAN
Bahan pengajaran merupakan apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran
merangkumi alat dan isi pelajaran dan dikenali sebagai media pendidikan iaitu
dalam bentuk perkakasan ataupun bahan perisian. Bahan pengajaran digunakan
sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Bahan
pengajaran digunapakai untuk membantu guru menjelaskan apa yang hendak diajar
dan membantu murid untuk lebih memahami apa yang hendak diajarkan oleh guru.
Bahan pengajaran terbahagi kepada 2 bahagian iaitu bahan hidup dan bahan bukan
hidup. Bahan hidup seperti manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang guru boleh
membawa murid secara langsung untuk melihat bahan tersebut. Bahan bukan hidup
seperti elektronik iaitu audio dan visual, bukan elektronik iaitu bahan cetak
dan bahan bukan cetak dan seterusnya ialah bahan dimensi iaitu semulajadi dan
buatan manusia.
PENGURUSAN SUMBER
Pengurusan sumber bermaksud satu proses memilih,
menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta alat supaya proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan sempurna. Sumber pendidikan adalah segala bahan dan alat
yang dapat membantu guru untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
dengan berkesan. Contoh pengurusan sumber adalah sebuah rak buku yang terbuka
untuk buku dan rak khas ataupun laci untuk peta.
KESIMPULAN
RUJUKAN
Hafiz Amirul Hashimi Samdani, Zulkefli Muhamad, Najwan Ismail, Najib Muti'e Ismail, Afifah Aziz, Fariha Mazri. (2017). Pengurusan Bilik Darjah. [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/AiisyAfifah/pengurusan-bilik-darjah-kps-3014
KESIMPULAN
Faedah dan
kebaikan maklumat kepada masyarakat. Maklumat mudah dicapai melalui Internet.
Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh dunia dapat membaca maklumat tentang
sekolah dari homepagesekolah. Faedah maklumat kepada jabatan dan
kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah, jabatan pendidikan dan
kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan maklumat daripada sekolah.
Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah , negeri dan negara memudahkan
data itu diurus dan digabungkan. Prestasi pendidikan negara dapat dianalisis
dengan cepat .Tindakan serta merta dan rancangan jangka panjang dapat
dilaksanakan beberdasarkan maklumat tepat yang diberikan oleh setiap sekolah.
RUJUKAN
Hafiz Amirul Hashimi Samdani, Zulkefli Muhamad, Najwan Ismail, Najib Muti'e Ismail, Afifah Aziz, Fariha Mazri. (2017). Pengurusan Bilik Darjah. [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/AiisyAfifah/pengurusan-bilik-darjah-kps-3014
No comments:
Post a Comment