Sunday, November 18, 2018

PENGURUSAN BILIK DARJAH

bilik darjah abad 21

PENDAHULUAN
Pengurusan bilik darjah bermaksud proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Bilik darjah juga merupakan persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran. Pengurusan bilik darjah terbahagi kepada beberapa faktor iaitu aktiviti pengajaran berkumpulan, aktiviti pengajaran individu, pusat pembelajaran, pengurusan sumber dan juga penyediaan bahan.


AKTIVITI PENGAJARAN BERKUMPULAN

  • Merupakan kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan.
  • Pengkelasan murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan dan minat.
  • Murid dikelompokkan dalam kumpulan sama ada mengikut kebolehan atau berbeza kebolehan.


TUJUAN PENGAJARAN BERKUMPULAN

  • Memudahkan guru membimbing murid
 melalui pengajaran secara berkumpulan dapat memudahkan guru membimbing murid secara dekat. Apabila di dalam kumpulan, guru dapat melihat murid yang cerdas dan yang sebaliknya jadi guru dapat membantu pelajar tersebut dengan lebih mudah di dalam kumpulan yang lebih kecil.
  • Menggalakkan penglibatan aktif 
Melalui pengajaran dalam berkumpulan dapat menggalakkaan penglibatan murid secara aktif di dalam kumpulan dengan memberikan bantuan secara sumbangan melalui idea-idea untuk tugasan yang diberikan.
  • Kerjasama antara murid 
Kerjasama antara murid dalam dilihat dengan lebih jelas dengan adanya tugasan secara berkumpulan.
  • Memupuk rasa tanggungjawab 
Rasa tanggungjawab dapat dipupuk dalam diri setiap murid melalui pengajaran secara berkumpulan kerana setiap murid perlu melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan.
  • Murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah
Pengajaran berkumpulan selalunya dibuat untuk pelajar yang cerdas untuk membantu murid yang lebih lemah untuk sama-sama belajar dan meningkatkan prestasi diri kerana rakan adalah pengaruh yang paling kuat daripada guru.
  • Guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan
Melalui kumpulan berdasarkan kemampuan pelajar yang sama, guru dapat memberi tumpuan kepada murid yang lebih lemah berbanding kumpulan pelajar yang lebih cerdas serta guru dapat membimbing lebih kumpulan yang memerlukan.

AKTIVITI PENGAJARAN INDIVIDU

Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat jadi setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan secara menyeluruh. Pelbagai cara boleh diambil oleh guru untuk membantu proses pembelajaran secara individu ini iaitu mengajar dengan cara perseorangan bagi melihat sendiri peningkatan murid dari masa ke semasa. Peranan guru ialah guru harus memerhati murid seperti kemahian bertutur, membaca, menulis, mengira dan menyelesaikan bahan. Pengawasan yang bauik oleh guru dapat meningkatkan potensi setiap pelajar

PUSAT PEMBELAJARAN

Apakah pusat pembelajaran?
Pusat pembelajaran merupakan ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi 
Pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan murid. Ia diwujudkan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal.
Apakah fungsi pusat pembelajaran?
Fungsi pusat pembelajaran adalah menyediakan ruang, peluan dan bahan kepada murid menggunakan lebih daripada stu deria di dalam sesi pembelajaran. Pusat pembelajaran juga adalah tempat dimana guru dapat melaksanakan aktiviti pengajaran dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan serta tempat bagi mempamerkan hasil kerja murid bagi mebina kreativiti dan keyakinan murid.

BAHAN PENGAJARAN

Bahan pengajaran merupakan apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran dan dikenali sebagai media pendidikan iaitu dalam bentuk perkakasan ataupun bahan perisian. Bahan pengajaran digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Bahan pengajaran digunapakai untuk membantu guru menjelaskan apa yang hendak diajar dan membantu murid untuk lebih memahami apa yang hendak diajarkan oleh guru. Bahan pengajaran terbahagi kepada 2 bahagian iaitu bahan hidup dan bahan bukan hidup. Bahan hidup seperti manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang guru boleh membawa murid secara langsung untuk melihat bahan tersebut. Bahan bukan hidup seperti elektronik iaitu audio dan visual, bukan elektronik iaitu bahan cetak dan bahan bukan cetak dan seterusnya ialah bahan dimensi iaitu semulajadi dan buatan manusia.

PENGURUSAN SUMBER

Pengurusan sumber bermaksud satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran berjalan sempurna. Sumber pendidikan adalah segala bahan dan alat yang dapat membantu guru untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. Contoh pengurusan sumber adalah sebuah rak buku yang terbuka untuk buku dan rak khas ataupun laci untuk peta.

KESIMPULAN
Faedah dan kebaikan maklumat kepada masyarakat. Maklumat mudah dicapai melalui Internet. Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh dunia dapat membaca maklumat tentang sekolah dari homepagesekolah. Faedah maklumat kepada jabatan dan kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah, jabatan pendidikan dan kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan maklumat daripada sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah , negeri dan negara memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Prestasi pendidikan negara dapat dianalisis dengan cepat .Tindakan serta merta dan rancangan jangka panjang dapat dilaksanakan beberdasarkan maklumat tepat yang diberikan oleh setiap sekolah.

RUJUKAN
Hafiz Amirul Hashimi Samdani, Zulkefli Muhamad, Najwan Ismail, Najib Muti'e Ismail, Afifah Aziz, Fariha Mazri. (2017). Pengurusan Bilik Darjah. [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/AiisyAfifah/pengurusan-bilik-darjah-kps-3014

No comments:

Post a Comment