Sunday, November 25, 2018

PENGURUSAN SUMBER

APAKAH TUJUAN MURID DATANG KE PUSAT SUMBER??


PUSAT SUMBER bukan sekadar TEMPAT bahkan ia juga adalah PERKHIDMATAN, KOLEKSI dan AGEN PERUBAHAN

PENDAHULUAN
Pengurusan Sumber melibatkan kerja menstruktur organisasi dan kakitangan organisasi dalam menyusun, merancang, mengarah dan mengawal sesuatu program yang melibatkan sumber yang digunakan dalam proses pengajaran dan pendidikan. terdapat pelnagai jenis sumber-sumber yang dapat membantu pelajar dalam pembelajaran disekolah untuk membantu meningkatkan kecemerlangan pelajar. pusat sumber sekolah merupakan pusat yang mengandungi bahan-bahan dan sumber-sumber pengajaran dan pembelajaran yang dapat membantu pelajar dan guru dalam meningkatkan kemahiran belajar dan pemahaman belajar.

Objektif Pusat Sumber

*kecemerlangan pendidikan
*penggunaan kemudahan
*pemupukan tabiat belajar
*penghasilan bahan
*perkhidmatan pembelajaran
*kemahiran maklumat

Fungsi Pusat Sumber

↗ mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperlun kurikulum dan ko-kurikulum
↗ berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
↗ tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
↗ pintu masuk maklumat dari agensi luar
↗ mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
↗ penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
↗ pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
↗ penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
↗ penyedia perkhidmatan reprografi dan rakamsalin

Ciri-ciri Pusat Sumber Yang Berkesan

⇨  warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
⇨ terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
⇨ perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses P&P
⇨ lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
⇨ warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS
⇨ warga sekolah sekoalh faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
⇨ mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik

Kaedah Pembelajaran Berasaskan Sumber

↺ meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
↺ dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid
↺ bersifat individu atau secara kumpulan
↺ menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan

Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber

⇮ penggunaan buku teks
⇮ aktiviti penilitian
⇮ pencarian bahan dari pelbagai sumber
⇮ latihan penyelesaian masalah
⇮ penggunaan alat pandang dengar

Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber

⇿ pengajaran melalui kerja projek
⇿ pengajaran unit yang berintegrasi
⇿ pendekatan berinterdisiplin
⇿ pembelajaran individu secara aktif

Ciri-Ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber

↠ Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan
↠ PBS berhasrat untuk melibatkan pelajar belajar secara aktif
↠ Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan
↠ PBS memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan
↠ PBS lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar
↠ PBS boleh mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat

RUJUKAN
Ayuni Nordihan, Hafikah Hazemy, Maisarah Saadon, Sivanisswary Murugaih. (2015). Pengurusan Sumber. [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/ayuni1994/pengurusan-sumber-pusat-sumber-sekolah



No comments:

Post a Comment