Sunday, November 25, 2018

PENGURUSAN MURID

PENDAHULUAN
Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam pentadbiran sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan dengan sistematik kerana ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang ingin dilakukan. Tugas bagi menguruskan berkaitan murid ini dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan aspek disiplin, ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui peranannya sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan murid. Sememangnya, pengurusan murid dapat melahirkan murid yang berkualiti dari pelbagai aspek seperti kognitif, afektif dan psikomotor. Dalam pada itu, pengurusan murid juga sangat membantu murid untuk sentiasa konsisten dalam proses pengajar oleh guru dalam kelas. Selain itu, guru juga dapat merancang dengan baik bagi melaksanakan proses P & P dalam kelas dan pada masa yang sama dapat menarik minat pelajar untuk belajar. Pengurusan murid juga memperlihatkan bahawa perancangan dan pengurusan yang baik dan sistematik akan mewujudkan suasana pembelajaran yang baik dan sempurna. Di samping itu, pengurusan murid juga dapat membina budaya yang baik di antara guru dan murid. Seterusnya, pengurusan murid juga  meningkatkan motivasi murid khususnya untuk terus belajar bersungguh-sungguh dan dapat ke menara gading. Oleh itu, pelbagai pihak perlu berganding bahu dalam melaksanakan pengurusan murid dengan sempurna dan dapat melahirkan murid yang pelbagai aspek termasuk nilai-nilai murni dalam diri mereka.

Komponen Dalam Pengurusan Murid

Pengurusan murid mempunyai beberapa elemen penting yang menentukan objektif yang telah dibuat tercapai. Antara contohnya ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan memotivasikan murid. Setiap elemen tersebut mempunyai peranan penting dan tidak boleh dibuat tanpa perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua pihak yang terlibat perlu melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai negara maju pada masa akan datang.

MENGURUS REKOD MURID

1. Pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah
*Kad 001 pelajar
*Profil murid mestilah kemas
*Perkembangan akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar.

2. Pengurusan murid
*mempunyai maklumat yang lengkap mengenai murid yang bermasalah.
*menyelesaikan masalah murid.
*buku rekod maklumat murid.
kad pelajar
KESEDIAAN MURID

keadaan dalam diri sendiri yang ada pada seseorang yang bersedia dan berkebolehan untuk memperolehi sesuatu pengalaman pembelajaran yang baru.

Jenis kesediaan belajar:
 kesediaan belajar bergantung kepada kelengkapan diri sendiri dari segi perkembangan mental, sikap, emosi dan fizikal.

kesediaan kognitif
kesediaan kognitif berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir. perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.

kesediaan afektif
kesediaan afektif merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan. pelajar yang bersifat positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.

kesediaan psikomotor
kesediaan psikomotor merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.
MASALAH PERBEZAAN KESEDIAAN BELAJAR
1. Perbezaan perkembangan mental
- walaupun peringkat umut yang sama, tetapi kanak-kanak mempunyai corak perkembangan kecerdasan yang berbeza yang wujud secara semula jadi. guru menghadapi masalah melayani murid mengikut perbezaan yang wujud.

2. Perbezaan sikap dan minat
-murid yang berminat akan mencapai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran daan sebaliknya. walaupun wujud perbezaan ini, murid masih ditempatkan dalam kelas atau aliran yang sama. guru menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan, bahan dan alat bantu mengajar.

3. Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal
- setiap individu mempunyai corak pertumbuhan unik. kanak-kanak dalam kumpulan umur yang sama tidak mempunyai kebolehan yang sama. masalah kepada guru dalam merancang pelajaran yang dapat memberi kepuasan kepada murid.

4. Perbezaan keyakinan diri
-pelbagai status sosioekonomi membina keyakian diri yang berbeza. murid-murid yang datang daripada latar belakang keluarga yang miskin dan kurang menceburkan diri dalam pembelajaran aktif.

5. Perbezaan jantina
-lelaki dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza. pertumbuhan peringkat remaja, perempuan berkembang lebih pesat dan mencapai kedewasaan berbanding lelaki. masalah kesediaan belajar berpunca daripada pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina. guru harus menyedari perbezaan jantina semasa membuat rancangan pelajaran.

6. Perbezaan dalam diri individu
-kebolehan yang berbeza dalam bidang tertentu. seorang murid yang cerdik tidk semestinya pandai dalam serba serbi. guru tidak boleh menggolongkan murid sebagai 'pandai' dalam satu bidang pengajaran. perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan yang wujud dalam diri individu.

MEMOTIVASIKAN MURID

konsep motivasi...
*tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri.
*akan membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang infin dicapai pada akhirnya.
*bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.


Teknik Instrinsik

Teknik Intrinsik ialah dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk meletakkan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran. berkait dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran. dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang (Bruner 1996). diwujudkan secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran. ia juga diwujudkan daripada ransangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.

teknik instrinsik & ektrinsik

CARA GURU MENINGKATKAN MOTIVASI KEPADA PELAJAR

Persekitaran P&P

- menyediakan suasana bilik darjah yang kondusif untuk pelajarnya.
- tentukan sasaran dan taraf pencapaian akademik yang perlu dicapai oleh pelajarnya.
- tentukan penglibatan pelajar-pelaajar dalam semua aktiviti pembelajaran dalam atau luar kelas.

Pembelajaran Koperatif Dan Kolaboratif

- mewujudkan suasana tolong menolong antara pelajar.
- mendorong pelajar lemah untuk meningkatkan pencapaian kerja mereka.

KESIMPULAN

Faedah dan kebaikan maklumat kepada masyarakat. Maklumat mudah dicapai melalui Internet. Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh dunia dapat membaca maklumat tentang sekolah dari homepagesekolah. Faedah maklumat kepada jabatan dan kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah, jabatan pendidikan dan kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan maklumat daripada sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah , negeri dan negara memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Prestasi pendidikan negara dapat dianalisis dengan cepat .Tindakan serta merta dan rancangan jangka panjang dapat dilaksanakan beberdasarkan maklumat tepat yang diberikan oleh setiap sekolah.

RUJUKAN
Saifuddin Zaini, Ilyas Izhar, Fitri Sabri. (2015). Pengurusan Murid [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/MuhammadIzhar/pengurusan-murid-54694100






No comments:

Post a Comment