PENDAHULUAN
Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam
pentadbiran sekolah. Hal ini demikian kerana,
pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang
berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek
pada suatu hari nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan
dengan sistematik kerana ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang ingin
dilakukan. Tugas bagi menguruskan berkaitan murid ini dikendalikan oleh Guru
Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan aspek disiplin,
ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui peranannya sebagai pemaju,
pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal, penawar, dan
kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan murid. Sememangnya, pengurusan murid dapat
melahirkan murid yang berkualiti dari pelbagai aspek seperti kognitif, afektif
dan psikomotor. Dalam pada itu, pengurusan murid juga sangat membantu murid
untuk sentiasa konsisten dalam proses pengajar oleh guru dalam kelas. Selain
itu, guru juga dapat merancang dengan baik bagi melaksanakan proses P & P
dalam kelas dan pada masa yang sama dapat menarik minat pelajar untuk belajar. Pengurusan murid juga memperlihatkan bahawa
perancangan dan pengurusan yang baik dan sistematik akan mewujudkan suasana
pembelajaran yang baik dan sempurna. Di samping itu, pengurusan murid juga
dapat membina budaya yang baik di antara guru dan murid. Seterusnya, pengurusan
murid juga meningkatkan motivasi murid khususnya untuk terus belajar
bersungguh-sungguh dan dapat ke menara gading. Oleh itu, pelbagai pihak perlu
berganding bahu dalam melaksanakan pengurusan murid dengan sempurna dan dapat
melahirkan murid yang pelbagai aspek termasuk nilai-nilai murni dalam diri
mereka.
Komponen Dalam Pengurusan Murid
Pengurusan murid mempunyai beberapa elemen
penting yang menentukan objektif yang telah dibuat tercapai. Antara contohnya
ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan memotivasikan murid.
Setiap elemen tersebut mempunyai peranan penting dan tidak boleh dibuat tanpa
perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua pihak yang terlibat perlu
melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai negara maju pada masa
akan datang.
MENGURUS
REKOD MURID
1. Pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah
*Kad 001 pelajar
*Profil murid mestilah kemas
*Perkembangan akademik, emosi, sahsiah dan
tingkah laku pelajar.
2. Pengurusan murid
*mempunyai
maklumat yang lengkap mengenai murid yang bermasalah.
*menyelesaikan
masalah murid.
*buku
rekod maklumat murid.
kad pelajar |
KESEDIAAN MURID
keadaan
dalam diri sendiri yang ada pada seseorang yang bersedia dan berkebolehan untuk
memperolehi sesuatu pengalaman pembelajaran yang baru.
Jenis
kesediaan belajar:
kesediaan
kognitif
kesediaan
kognitif berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.
perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.
kesediaan
afektif
kesediaan
afektif merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan
nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan. pelajar yang bersifat
positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan
agresif dalam aktiviti itu.
kesediaan
psikomotor
kesediaan
psikomotor merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan
fizikal termasuklah perkembangan fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan
penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.
MASALAH PERBEZAAN KESEDIAAN BELAJAR |
1. Perbezaan
perkembangan mental
-
walaupun peringkat umut yang sama, tetapi kanak-kanak mempunyai corak
perkembangan kecerdasan yang berbeza yang wujud secara semula jadi. guru
menghadapi masalah melayani murid mengikut perbezaan yang wujud.
2.
Perbezaan sikap dan minat
-murid
yang berminat akan mencapai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran daan
sebaliknya. walaupun wujud perbezaan ini, murid masih ditempatkan dalam kelas
atau aliran yang sama. guru menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan,
bahan dan alat bantu mengajar.
3.
Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal
- setiap
individu mempunyai corak pertumbuhan unik. kanak-kanak dalam kumpulan umur yang
sama tidak mempunyai kebolehan yang sama. masalah kepada guru dalam merancang
pelajaran yang dapat memberi kepuasan kepada murid.
4.
Perbezaan keyakinan diri
-pelbagai
status sosioekonomi membina keyakian diri yang berbeza. murid-murid yang datang
daripada latar belakang keluarga yang miskin dan kurang menceburkan diri dalam
pembelajaran aktif.
5. Perbezaan
jantina
-lelaki
dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza.
pertumbuhan peringkat remaja, perempuan berkembang lebih pesat dan mencapai
kedewasaan berbanding lelaki. masalah kesediaan belajar berpunca daripada
pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina. guru harus menyedari perbezaan
jantina semasa membuat rancangan pelajaran.
6.
Perbezaan dalam diri individu
-kebolehan
yang berbeza dalam bidang tertentu. seorang murid yang cerdik tidk semestinya
pandai dalam serba serbi. guru tidak boleh menggolongkan murid sebagai 'pandai'
dalam satu bidang pengajaran. perancangan pelajaran perlu mengambil kira
masalah perbezaan yang wujud dalam diri individu.
MEMOTIVASIKAN MURID
konsep
motivasi...
*tingkah
laku untuk mencapai keinginan dalam diri.
*akan
membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang infin dicapai pada akhirnya.
*bantuan
daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.
Teknik Instrinsik
Teknik Intrinsik ialah dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk meletakkan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran. berkait dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran. dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang (Bruner 1996). diwujudkan secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran. ia juga diwujudkan daripada ransangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
Teknik Intrinsik ialah dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk meletakkan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran. berkait dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran. dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang (Bruner 1996). diwujudkan secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran. ia juga diwujudkan daripada ransangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
teknik instrinsik & ektrinsik |
CARA GURU MENINGKATKAN MOTIVASI KEPADA PELAJAR
Persekitaran
P&P
-
menyediakan suasana bilik darjah yang kondusif untuk pelajarnya.
-
tentukan sasaran dan taraf pencapaian akademik yang perlu dicapai oleh
pelajarnya.
-
tentukan penglibatan pelajar-pelaajar dalam semua aktiviti pembelajaran dalam
atau luar kelas.
Pembelajaran
Koperatif Dan Kolaboratif
- mewujudkan
suasana tolong menolong antara pelajar.
- mendorong pelajar lemah untuk meningkatkan
pencapaian kerja mereka.KESIMPULAN
Faedah dan kebaikan maklumat kepada masyarakat.
Maklumat mudah dicapai melalui Internet. Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh
dunia dapat membaca maklumat tentang sekolah dari homepagesekolah. Faedah
maklumat kepada jabatan dan kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah,
jabatan pendidikan dan kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan
maklumat daripada sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah ,
negeri dan negara memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Prestasi
pendidikan negara dapat dianalisis dengan cepat .Tindakan serta merta dan
rancangan jangka panjang dapat dilaksanakan beberdasarkan maklumat tepat yang
diberikan oleh setiap sekolah.
RUJUKAN
Saifuddin Zaini, Ilyas Izhar, Fitri Sabri. (2015). Pengurusan Murid [slaid pembentangan]. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/MuhammadIzhar/pengurusan-murid-54694100
No comments:
Post a Comment