PENDAHULUAN
Pengurusan
murid pelbagai upaya membincangkan bagaimana
pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas.
Program-program pendidikan yang menggunakan
kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan
fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.
ISI PENTING
Terdapat beberapa konsep yang
dapat digunakan untuk diajar kepada murid pelbagai upaya :
KONSEP PEMULIHAN
Definisi ialah merupakan tindakan
yang dijalankan untuk membantu murid-murid yang mengalami kesukaran dalam
menguasai kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira.Menurut Tansley (1967)
konsep pemulihan merupakan„ ..satu bentuk pengajaran yang mengutamakan
langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematik bagi membolehkan
pengajaran pemulihan dijalankan dengan tersusun.‟
KONSEP PENGGAYAAN
Definisi ialah melibatkan murid-murid
yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.Selain
itu,pelajaran dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.
KONSEP KEPERLUAN KHAS
Menurut Garciulo (2003)“individuals
who differ from societal or community standards of normalcy. These differences
may be due to significant physical, sensory, cognitive or behavioural
characteristics. Many of these children may require educational program
customized to their unique needs”.
KONSEP PINTAR CERDAS
Menurut Ross (1993), pelajar
pintar cerdas didefinisikan sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra
sekolah, sekolah rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat
yang cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap
yang sangat tinggi berbanding dengan rakan sebaya yang lain.
TEORI KECERDASAN PELBAGAI
Diasaskan oleh Dr Howard Gardner
pada tahun 1983.Menurut beliau kecerdasan bukanlah diwarisi melalui keturunan
semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya,
persekitaran, peluang pendidikan dan suasana pembelajaran.Terdapat 9 jenis
kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu :
l Kecerdasan
Logik-Matematik
l Kecerdasan
Verbal-Linguistik
l Kecerdasan Muzik
l Kecerdasan Kinestetik
Badan
l Kecerdasan
Interpersonal
l Kecerdasan
Intrapersonal
l Kecerdasan Ruang
Visual
l Kecerdasan Naturalis
l Kecerdasan
Eksistensialis
RUMUSAN
Secara
keseluruhannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan
pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard
prestasi yang realistic dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya.Pengurusan murid
merupakan suatu bidang yang penting di sekolah.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment