PENDAHULUAN
Di dalam bilik darjah, selain
mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai
pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya
menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal
bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan
sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan
mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik
darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan
atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam
mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak
tahu kepada tahu.
ISI-ISI PENTING
Konsep Pengajaran
l Pengajaran merupakan
satu proses penyampaian ilmu pengetahuan
l Pengajaran
berkesan------ Merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian
yang sesuai dengan kebolehan sedia ada dan minat pelajar
l Pengajaran merupakan
satu tindakan yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi kepercayaan,
nilai dan makna
l Pengajaran merupakan
aktiviti intelek
l Ia melibatkan
pemikiran,perasaan, dan penilaian
l Pengajaran merupakan
satu sistem aktiviti yang ditujukan kepada pelajar-pelajar dengan harapan akan
membawa perubahan tingkah laku dikalangan mereka
l Terdapat dua jenis
pengajaran iaitu pengajaran terkini dan
tradisional
l Dalam pengajaran
terkini, terdapat pengajaran yang memusatkan kepada murid
l Dalam pengajaran
tradisional, pengajaran memusatkan kepada guru
Ciri-ciri Pengajaran
l Mempunyai unsur utama
iaitu guru dan murid
l Guru sebagai pengajar
dan murid memainkan peranan sebagai murid
l Melibatkan proses
pemikiran dan penggunaan bahasa & simbol
l Dijalankan dengan
pelbagai bentuk
l Meliputi segala aspek
Proses melibatkan interaksi dua hala
l Mengandungi unsur
sains dan unsur seni
Ciri-ciri Pembelajaran
l Peringkat mengikut
turutan
Rangsangan → Pemikiran
→
Perubahan Tingkah Laku
l Perubahan tingkah laku
dari tahap rendah ke tinggi
l Proses yang berterusan
& akan berhenti apabila hilang motivasi atau motif pembelajaran yang sesuai
l Pembelajaran akan
berlaku dari pengalaman atau latihan
l Perubahan tingkah laku
dibentuk dari proses pemikiran dan penanggapan
l Berlaku atas usaha
sendiri mengikut motif atau motivasi seperti keinginan belajar
RUMUSAN
Pengurusan alam pembelajaran ini perlu
dititikberatkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan
mudah.Selain itu,segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus
meningkatkan pencapaian para pelajar.
RUJUKAN
Nota Tajuk 14 : Pengurusan Alam Pembelajaran oleh
Encik Zahari Bin Suppian
https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
No comments:
Post a Comment